Grattis du som bor i Brf Väveriet 20-21. Du har blivit lurad av PP Pension. Eller om det var PP Pension som lurade sig själv genom att sälja två fastigheter byggda 1929 och 1930 till oss den 17 juni 2019.

Vem var det som hittade på att husen var byggda 1929 och 1930? Det fanns i alla fall under många år på PP Pensions hemsida där hyresfastigheter presenterades. Just dessa byggårspåståenden hamnade sedan i vår ekonomiska plan inför köpet av fastigheten.

När lägenheter sålts har årtalen upprepats. Nu måste detta ändras. För min del, som bor i Väveriet nr 20 påstått byggt 1930 måste jag nu backa två årtionden för att det ska bli rätt. Jag bor inte i ett 30-talshus. Jag bor i ett 10-talshus.

Grynbodgatan 4. Inte byggt 1930 som PP Pension påstod utan uppfört 1912-13 konstaterar jag. Rimligen bör nr 6 ha samma byggår.

Jag har tidigare skrivit om mysteriet med byggåret. I samband med vår ombildning till bostadsrättsförening beställde många ritningar från kommunen. Bygglovet visade sig vara från 1911, och visst ser huset ut som det är från sekelskiftet. Varför skulle jag då bo i ett hus byggt 1930? Vad hade hänt?

Folkbokföringen visade att folk börjat flytta in på den tidigare väveritomten med start 1912. Hade huset brunnit och byggts upp igen? Frågorna hopade sig.

Registerkarta 1918-1920. Dagens Väveriet 20-21 hette då 1b och 1c.

Hjälpen kom via FB-gruppen Malmö – ett historiskt perspektiv. Jag slängde ut en fråga i november men fick inget napp förrän nu. En medlem angrep mitt problem genom att titta på kartor.

”På 1917 års stadskarta färgmarkeras kv. 70 som bebyggt”, konstaterade han för att i nästa inlägg ge mig ett. ”På Registerkarta för 1918-1920 ser kvarteret bebyggt ut med tomtindelningarna och nummer”.

Vi är hemma när jag får se bilder på kartor från 1921 och 1926. Det är vår fastighetsform på pricken. Flera år före PP Pensions byggårspåstående.

Utsnitt av karta från 1921. Redan här ses formen på fastigheterna, som PP Pension påstått var byggda 1929 och 1930. Kan de felaktiga byggåren komma från tiden då Percy Nilsson ägde fastigheterna och gjorde stora ombyggnader?

Det är nu jag vänder mig till stadsbyggnadskontorets arkiv och frågar rent ut vem det är som påstår att våra fastigheter är byggda 1929 och 1930. Vad gäller egentligen.

Svaret är kort och koncist:

Hej Lena!
Jag vet inte var ni fått uppgifter att husen skulle var byggda 1930. Jag bifogar registerkort som visar att nybyggnadslovet är ifrån 1911. Det finns inga bygglovsärenden från 1929 eller 1930 och du har rätt att det är omöjligt och emot plan och bygglagen, att de skulle ha väntat med att bygga i 20 år.
Med vänlig hälsning
Emma
SBK arkiv

Karta från 1926 som visar husen på Väveriet 20-21 fanns redan då.

Game set and match alltså! Nu vet vi att PP Pension hade fel. Men vad ska vi sätta för byggår? Jag dividerar med min ordförande och funderar på tidigt 1910-tal. Troligen mellan 1911 och 1914.

Efter lite studier av riksarkivets folkbokföring skulle jag säga att mitt hus, Grynbodgatan 4, är byggt 1912-1913. Den 16 oktober 1912 flyttar nämligen byggmästare Ola Jönsson med ägaren Ingrid Jönsson in i fastigheten Väveriet 1b tillsammans med en jungfru. Året därpå fylls det på rejält med folk. Jag hittar en disponent, en hoffotograf, en skohandlare och en riksskulptör. Men också en postkassörska och en stuveriarbetare och många fler.

När fint folk flyttar in bör lägenheterna mot gatan ha stått klara. Därav slutsatsen att Grynbodgatan 4b står klar 1913.

Hur är det då med Grynbodgatan 6? En målarmästare med familj flyttar enligt folkbokföringen in på 1c i november 1912 och lämnar huset ett år senare, en poliskonstapel flyttar också in. Här kan jag inte datera lika tydligt. Eller så är jag inte lika intresserad, eftersom det inte är där jag bor.

Så här i efterhand kanske det är självklart att vi har två 1910-talshus. Jag har aldrig känt att jag har bott i ett 30-talshus. Arkitekturen stämmer inte.

Men när det står i dokument och en fastighetsägare påstår något så behövs ju lite bevis för att sätta emot. Och det har vi nu mer än nog. Nu vet jag att byggfirma Ingrid Nilsson faktiskt uppförde vårt hus. Hon som fick bygglov 1911.

fotnot 10 juli 2020: en fd anställd på Statens fastighetsverk skrev så här till mig:

”Under mina alla år i fastighetsbranschen har 1929 som byggår varit en stor tveksamhet. Allt för många byggnader har detta år som byggår. En förklaring kan vara att en fastighetsinventering påbjöd att byggnader som var äldre och nybyggnadsåret inte var känt skulle anläggas just detta år. Kan vara en förklaring i just detta fall, som jag bedömer vara äldre efter att tittat på detaljer och stil.”

Även andra personer har vittnat om ”hittepåår” för fastigheter. I brist på bättre tog man ”något”.

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Har gett ut boken Det hemliga Malmö 2020 (med Gunnar Ekberg) och Om Tango 2001 - om ordlösa samtal om konsten att kramas. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: